قسمت اول
به گزارش «شیعه نیوز»، مطالعه گفت و گویی که خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان انجام داده است را به همه آنهایی که دلشان برای مکتب اهل بیت علیهم السلام و توسعه آن می تپد پیشنهاد می کنیم.
* چه دغدغهای باعث تلاشهای شما برای تبلیغ دین در کشورهای مختلف جهان شده است؟
فرهنگ الهی از زمان حضرت آدم علیهالسلام تا روز قیامت، همین یک دین و همین یک فرهنگ بوده است؛ منتها دوره به دوره در زمان پیغمبران، برابر با نیازهای جوامع کاملتر شده تا به پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم رسیده و نبوت به ایشان ختم شده است و برای جهانی کردنش وظیفه داریم. اگر بنشینیم که خودش جهانی شود، چنین اتفاقی نمیافتد.
* این وظیفه بر دوش چه کسانی بوده؟
این مسئولیت بسیار عظیم، در درجه اول به دوش پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و بعد ائمه اطهار علیهمالسلام قرار گرفته که اگر به تاریخ اسلام و به روایات بسیار مهم رجوع کنید، میبینید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در زمان حیات خودشان جرقه جهانیکردن اسلام را زدند و مبلغین را به خارج از مدینه و حوزه اسلام میفرستادند.
* مثلاً کجا؟
مثلاً یمن که خیلی نسبت به مدینه دور بوده است؛ ایشان وجود مبارک امیرالمومنین علی علیهالسلام را در ایام جوانیشان به یمن فرستادند. این کارِ پیامبر به این معناست که مبلغ باید جوان و با نشاط باشد و زود خسته نشود، تا بتواند وظیفه تبلیغی خودش را انجام دهد. لذا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، جوان را انتخاب میکند اما جوان آگاه را، که این یک درس است برای حوزههای ما.
یا زمانیکه در مکه بودند و اسلام بسیار محدود و دچار انواع حملات مشرکین مکه بود، یک جوان 18 ساله آگاه به قرآن را به مدینه میفرستند و انصافاً همین یک نفر اسلام را وارد مدینه کرد و به مدینه آمادگی داد که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و مهاجرین را با کمال اشتیاق قبول کند.
حتی گاهی افرادی که به هر دلیلی به منطقهای دور از حوزه اسلام تبعید شدند، کار تبلیغیشان را داشتند. مثل ابوذر که در همان سهماه تبعید در منطقه شامات، تمام همت خود را بر تبلیغ فرهنگ صحیح اسلام گذاشت. لذا تعدادی متدین به دین واقعی اسلام شدند، نه دین سقیفه و نه دین معاویه؛ ابوذر تبعیدش تمام شد و بعد او را به ربذه فرستادند، ولی 1400سال است درختی که ابوذر کاشت در حال ثمردادن است؛ یعنی تمام شیعیان حوزه جبل عامل و منطقه شامات بزرگ، نتیجه کار تبلیغی ابوذر است که به آنجا تبعید شد.
برای اینکه ثمرات کار این مرد مجاهد در عرصه اندیشه را بدانیم، یک گوشهاش را بگویم. همین شرح لمعهای که کتاب درسی حوزه است و توسط شهید اول -از علمای جبل عامل- تألیف شده است، نتیجه ارشادات ابوذر است. برای اینکه بیشتر به این ثمرات پی ببریم، بهترین راه این است که اعیانالشیعه مرحوم آیةالله سیدمحسن جبلعاملی را مطالعه کنید. آنجا مشاهده میکنید که از کار ابوذر، هزاران فقیه، اصولی، مؤلف، خطیب و دانشمند به وجود آمده است.
البته جهانیشدن و انجام رسالت بینالمللی اسلام خود، به خود انجام نمیگرفته، باید جهانیاش میکردند و جهانیشدن اسلام به نیروهای صالح است. شما ببینید، پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم شکنجههای مکه را میپذیرند؛ تبعیدشدن یاران بسیار با کرامتشان را میپذیرند که جعفربن ابیطالب به آفریقا تبعید شود و اسلام را به حبشه ببرد. ریشه اسلام در آفریقا مربوط به تبعیدیهای دوره اول پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم است، یعنی اسلام ناب را جعفربن ابیطالب به آفریقا میبرد و درختش را آنجا میکارد و آن درخت کمکم ثمر میدهد.
اولین کسیکه در میان مراجع ما در حوزه قم به فکر جهانیکردن دین اسلام افتاد، مرحوم آیةاللهالعظمی بروجردی (ره) بود و ایشان این کار را از دو طریق دنبال میکرد. یکی از راه تقریب که بنیانگذار تفکر تقریب هم بود و مرحوم قمی را به مصر فرستاد. کار دوم ایشان، احداث مسجد هامبورگ بود
* آیا نامههای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به پادشاهان را هم میتوان در راستای تبلیغ بینالمللی اسلام تفسیر کرد؟
بله، پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم برای جهانیکردن اسلام، به سلاطین آن روزگار مانند ایران روم شرقی (ترکیه فعلی) نامه نوشتند، که این هم در راستای جهانیکردن اسلام بود.
* تبلیغ بینالمللیِ اسلام در زمان ائمه علیهمالسلام چگونه بوده است؟
ائمه طاهرین علیهمالسلام افرادی را در آفریقا داشتند که اینها گاهی از آفریقا به مدینه میآمدند و محضر ائمه طاهرین علیهمالسلام میرسیدند؛ اینها نشان میدهد که ائمه علیهمالسلام بر جهانیکردن اسلام بسیار تأکید داشتند.
حتی در محدودیتها هم نماینده داشتند که به صورت سرّی باهم در ارتباط بودند.